Zorganizować ślub i wesele jest bardzo ciężko. Tym bardziej, jeśli nie posiada się odpowiedniej wiedzy. Z pewnością trzeba będzie podjąć bardzo wiele ważnych decyzji. Gdzie szukać inspiracji? Na co zwrócić szczególną uwagę? Okazuje się, że to bardzo skomplikowane kwestie. Idealnym rozwiązaniem wydaje się skorzystanie z usług profesjonalisty. Takim z pewnością jest konsultant ślubny.
Jak rozpoznać profesjonalnego konsultanta ślubnego?
Wiele osób tytułuje się jako konsultant ślubny. Nie da się jednak zaprzeczyć, że trudno jest znaleźć profesjonalnego usługodawcę. W Internecie można znaleźć mnóstwo różnych ogłoszeń. Po czym można poznać konsultanta ślubnego, który jest zawodowcem? Przede wszystkim powinien być wpisany na listę Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych. Ponadto należy zwrócić uwagę na doświadczenie konsultanta. Oczywiście im większe, tym lepiej. Należy jednak dokładnie zapoznać się z opiniami zawartymi w Internecie. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na podejście do klientów i sposobu realizacji zadań. W końcu konsultant ślubny nie powinien narzucać swojego zdania, a jedynie słuchać i podpowiadać narzeczonym. O tym, jak powinien zachować się konsultant ślubny, kilka słów poniżej.
Co wolno konsultantowi ślubnemu?
Na samym początku należy powiedzieć, że konsultant ślubny odpowiedzialny jest przede wszystkim za pomoc narzeczonym. Nie powinien narzucać żadnych rozwiązań. W końcu nie od tego jest konsultant ślubny. Powinien przede wszystkim słuchać narzeczonych i ich pomysłów. Nie może być tak, że konsultant ślubny decyduje o przebiegu wesela. Jest on organizatorem i koordynatorem, ale wszystkie ostateczne decyzje leżą w gestii narzeczonych. Jest to jedna z kwestii, którą należy poruszyć. Warto jest zauważyć, że konsultant ślubny musi umieć słuchać i w pewnym sensie utożsamiać się z narzeczonymi. Tylko w ten sposób możliwe będzie dojście do konsensu i organizacji wesela z marzeń Pary Młodej, a nie konsultanta. W końcu nie powinien on w żaden sposób narzucać swojego zdania. Ponadto musi być otwarty na krytykę. Nie wszystkie pomysły konsultanta muszą podobać się narzeczonym. Jeśli jakieś rozwiązanie okaże się złe, wystarczy poszukać jakiegoś innego.
Czy zatrudnienie konsultanta ślubnego jest konieczne?
O zatrudnieniu konsultanta ślubnego powinny przede wszystkim pomyśleć osoby, które są bardzo zapracowane i nie mają czasu na organizację wesela. W końcu zajmuje to naprawdę dużo czasu, ponadto trzeba być dyspozycyjnym, aby móc załatwić wszystkie formalności. Jeśli narzeczeni uważają, że ze względu na inne obowiązki nie będą mogły same zorganizować ślubu i przyjęcia weselnego powinny zatrudnić konsultanta ślubnego. O tym, na co należy zwrócić uwagę przed ostatecznym wyborem danej osoby, zostało powiedziane wcześniej. Jak powinna przebiec pierwsza rozmowa z konsultantem? Co należy ustalić? Poniżej kilka słów na ten temat.
Pierwsza rozmowa z konsultantem ślubnym
Przede wszystkim należy zapytać konsultanta o kilka istotnych kwestii:
- jakie doświadczenie posiada,
- czy posiada zdjęcia oraz filmy z wcześniej organizowanych przyjęć,
- jaki jest koszt usługi,
- czy jest dyspozycyjny, w jaki sposób można się z nim skontaktować,
- czy istnieje możliwość rozmowy z osobami, z którymi wcześniej współpracował konsultant.
Zadanie wszystkich pytań jest niezwykle ważne dla podjęcia ostatecznej decyzji. Ponadto warto jest zadać kilka dodatkowych pytań, charakterystycznych dla rozmów kwalifikacyjnych:
- dlaczego konsultant chce podjąć współpracę,
- jakie ma podejście do klientów, czy każdy jest traktowany indywidualnie.
Świetnym sposobem okazuje się skontaktowanie z osobami, które wcześniej współpracy z konsultantem. Tutaj również warto jest przygotować sobie listę kwestii, które trzeba będzie poruszyć. Przede wszystkim chodzi o podejście do klientów, sposób realizacji zadań, dyspozycyjność, profesjonalne podejście. Są to bardzo istotne kwestii, które powinny być brane pod uwagę przy podejmowaniu ostatecznej decyzji o współpracy z konsultantem.
Zawarcie umowy
Jedną z najważniejszych kwestii jest podpisanie odpowiedniej umowy z konsultantem. Należy dokładniej zwrócić uwagę na wszystkie informacje w niej zawarte. Ponadto należy załączyć do umowy kosztorys przygotowany przez narzeczonych. To niejako zabezpieczenie, że budżet nie zostanie przekroczony. W żadnym wypadku nie wolno jest dawać wolnej ręki konsultantowi. Warto jest sprawdzić zakres świadczonych usług, ewentualne dodatkowe opłaty, warunki odstąpienia od umowy. Odpowiednio sporządzony dokument stanowi zabezpieczenie dla narzeczonych i konsultanta, że żadna ze stron nie będzie nadużywać swoich praw.
Koszt zatrudnienia konsultanta ślubnego
Nie da się zaprzeczyć, że usługi konsultanta ślubnego nie należą do najtańszych. Stawka może być z góry określona lub wynosić dany procent od łącznego kosztu organizacji przyjęcia. Dodatkowo konsultant może uzyskać swe wynagrodzenie z wynegocjowanych rabatów. Tą kwestię należy ustalić jak najwcześniej. W końcu nie da się zaprzeczyć, że cena odgrywa jeden z ważniejszych kryteriów przy ostatecznym wyborze konsultanta.
Zadania konsultanta ślubnego
Na koniec należy powiedzieć o tym, czym powinien zająć się konsultant ślubny. Przede wszystkim trzeba zacząć od tego, że zakres zadań wyznaczają narzeczeni. To oni w głównej mierze decydują o tym, jakie obowiązki będzie miał konsultant. Nie da się jednoznacznie tego określić. W praktyce okazuje się, że konsultant może organizować ślub od początku do końca lub zająć się tylko niektórymi zadaniami. Oczywiście ta kwestia powinna być uregulowana w umowie. Również od tego zależeć będzie koszt usługi konsultanta. Poniżej wykaz kwestii, którymi powinien zająć się konsultant:
- pomoc w przygotowaniu listy gości, wyborze zaproszeń i rozesłaniu ich do osób zaproszonych,
- wybór podwykonawców, w szczególności kamerzysty, fotografa, zespołu weselnego, cateringu,
- wynegocjowanie odpowiednich cen z podwykonawcami,
- podpisanie umów z podwykonawcami i wpłacenie zaliczek,
- pomoc w doborze dekoracji, zakup potrzebnych elementów, dopilnowanie odpowiedniego udekorowania kościoła oraz sali weselnej,
- wybór kwiatów,
- pomoc w doborze sukni ślubnej, garnituru oraz dodatków,
- organizacja poprawin,
- pomoc w przygotowaniu podróży poślubnej.
Zdjęcia: pixabay.com